Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Tutaj są prowadzone różne dyskusje oraz wyrażane opinie o tramwajach...

Moderator: mods

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 2323
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2017-08-03, 17:13

Szef dobrze prawi, nie chodzi tu tyle o masę, co właśnie o zawieszenie i sztywność konstrukcji niskopodłogowej, i dodatkowo największe zło, czyli brak rzeczywistej osi w zestawie kołowym, co powoduje dramatyczny wpływ na łuki

I nie popadajmy w skrajności, tramwaje nie dzielą się na konstale i niskopodłogowce ;)

Awatar użytkownika
Kędzior
Administrator
Administrator
Posty: 4803
Rejestracja: 2007-02-20, 10:44
Lokalizacja: Nie
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Kędzior » 2017-08-04, 12:02

No to pokażcie mi producenta tramwajów liczącego się na polskim rynku, który oferuje częściowo niskopodłogowe tramwaje, które nie są oparte na przestarzałej konstrukcji opierającej się na tramwajach Konstal 105Na sprzed 40 lat, a które produkowane są w takich samych masowych ilościach, jak wszelkiej maści Moderusy Beta.

PESA? Ma co prawda Twist Stepa, ale poza TŚ nigdzie one nie kursują. A nawet nie oferują takiego tramwaju w przetargach, tylko stawiają na w pełni niskopodłogowego Twista. A ten niestety przegrywa cenowo z Moderusem Beta, nie mającym już żadnej konkurencji w swojej kategorii.

Pisałem już to na łamach Transportnews, ale napiszę i tutaj. Tramwaj taki nie jest zaprojektowany wg wypracowanych przez lata przyzwyczajeń i zachowań pasażerów, tylko jest zaprojektowany tak, żeby był jak najtańszy w produkcji. Dlatego ¾ takiego tramwaju to fragmenty wagonów wywodzących się konstrukcyjnie od wyrobów chorzowskiego Konstalu sprzed prawie 40 lat. Gdyby było inaczej to Jego konstrukcja bardziej przypominałaby wagon 116Na - z niskim wejściem w drugich a nie jedynie w trzecich drzwiach, a pozostałe wejścia miałyby podłogę na wysokości około 65 cm nad główką szyny, z jednym z niskim stopniem. A więc byłby to tramwaj w większości średniopodłogowy, a nie w większości wysokopodłogowy. Wtedy też niewielka ilość niskiej podłogi nie byłaby aż tak dotkliwa bo wejście innymi drzwiami nie byłoby aż tak utrudnione.
Nie wykonuję rysunków na zlecenia. | transportnews | bash.kmf | Rysunki @ fotokolej | Przegubowiec (ten nowy)
Eeeeeee, macarena!

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 2323
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2017-08-05, 03:42

To, że w polsce dalej prym wiodą Konstale to jedno, a to jaki wpływ mają niskopodłogowce na wszystko dookoła to drugie ;)

Przykład który sam podałeś - Twist Step od TŚ, jest wręcz idealny. Sam bardzo zdziwiłem się, gdy chodząc pod tym tramwajem zauważyłem rzeczywiste ośki miedzy kołami w członie niskopodłogowym, i było to bardzo pozytywne zaskoczenie. To, że nie jest on oferowany na szerszą skalę zdaje się być również winą przetargów, które to wydaje mi się że określają zazwyczaj % udział niskiej podłogi aniżeli zastosowanie rzeczywistych osi oraz w pełni ruchomych wózków. Więcej przykładów takiego taboru podać nie jestem w stanie, bo najnormalniej w świecie w temacie tramwajów aż tak nie siedzę, zawodowo zajmuje się jednak nieco większym taborem szynowym (tak dobrze to nie do końca taborem no ale mniejsza), ale z tego co pamiętam to w wózkach napędowych solaris chyba stosował rzeczywiste ośki, nie wiem jak wygląda zaś sprawa ich możliwości ruchów obrotowych względem samego pudła, tam chyba w usprężynowaniu 2-go stopnia stosowano flexi-coile a one zależnie od typu (zastosowanych stożków) pozwalają na różny stopień odchyłek, więc tutaj nie mam co wróżyć.

A tak podciągając nasze dywagacje o temat tegoż tematu (ta polszczyzna), obawiam się też że wpuszczenie czegokolwiek o gorszych właściwościach biegowych jak klasyczne wózki, które aktualnie są w każdym typie taboru na górnym śląsku, skończyłoby się rychłym końcem dla tych nówek ze względu na taki a nie inny stan torowiska w wielu miejscach naszej sieci ;)

PS: Tak teraz myślę, to chyba Citadisy mają jednak wózki toczne pozbawione klasycznych zestawów kołowych, ale z tego co pamiętam ich możliwości kursowania po naszych "szlakach" były i są dość mocno ograniczone do jedyne głównych arterii gdzie torowiska można określić mianem w miarę przyzwoitych ;) Ale tak jak mówię ja na tramwajach się nie znam więc jak gadam głupoty to niech mnie ktoś poprawi

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 338
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2017-08-09, 21:21

Tego chyba się nikt nie spodziewał - Siemens złożył odwołanie od warunków przetargu na wieloczłony. Chcą pozbycia się wymogów co do długości minimalnej, zwiększenia wymogu długości maksymalnej dwuczłonów do 29m i dopuszczenia innych konstrukcji wózków.
Obrazek

Awatar użytkownika
Auper
Moderator
Moderator
Posty: 2323
Rejestracja: 2010-05-20, 20:21
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Auper » 2017-08-10, 07:58

O, ale by było ciekawie, domyślam się że ceną i tak polegną ale było by na prawdę ciekawie ;)

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 338
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2017-08-10, 16:01

Widziałem spekulacje że mogą chcieć zaoferować coś w konsorcjum z rumuńską Astrą, wtedy cena (i niestety też jakość) polecą w dół.
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 32437
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-08-11, 12:06

Z Siemensem jest to niebezpieczeństwo, że oni lubią pięknie obiecywać i robić super wizualizacje oferowanego taboru, wszyscy dostają orgazmu na widok obrazków - a potem przyjeżdża "smutna rzeczywistość". I nie koniecznie musi to mieć związek z Astrą. ;)

Mam jednak dziwne wrażenie, że bliżej by im było w konsorcjum z Newagiem. Newag też może produkować tramwaje. Ma nawet własną konstrukcję, której na razie nikt nie kupił ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 338
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2017-08-11, 20:57

Jestem na telefonie więc nie podlinkuję ale ktoś od Siemensa "potwierdził" że to będzie Avenio. Dalej nie jestem pewien ale skoro zachwalają ich flagowy model to możliwe że jednak to nam dostarczą.
Obrazek

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 338
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2017-09-19, 14:01

Przepraszam za post pod postem ale ważne - do przetargu na solówki zgłosił się Modertrans oraz... FPS. Ciekawe z czym, przerobiony Hipolit? I takie pytanie do Warszawiaków - jak się te tramwaje sprawują? Awaryjne czy nie? W każdym razie Modertrans jest tańszy.
Obrazek

Awatar użytkownika
Piotr
Posty: 671
Rejestracja: 2010-07-16, 11:03

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Piotr » 2017-09-19, 17:55

FPS i Modertrans? Z deszczu pod rynnę, nawet się nie cieszę że obie firmy teoretycznie z wielkopolski.

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 32437
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-09-19, 18:32

FPS nie ma zbyt dużego doświadczenia w budowie tramwajów. Ich modernizacja 105N/2 dla poznańskiego MPK była mocno awaryjna i już dawno nie jeździ. Ich nowoczesny, jak na tamte lata, niskopodłogowy wagon 118N "Puma" też rynku nie zawojował i też go dawno nie ma. MPK chętnie go skasowało, chociaż nie powiem, trochę pojeździł - aczkolwiek, o ile dobrze pamiętam, zdaje się, że też był trochę awaryjny ;)

Natomiast warszawskie Hipolity - to w zasadzie jedyne zamówienie. Owszem, kursują nadal, ale jakością nie grzeszą. Z tego co ja się orientuję, to na pewno mają problem z przeciekającym dachem. TW nie pozbywają się tych wagonów. Aczkolwiek rewelacją nie są ;)

Tramwaje Warszawskie zamawiając te wagony postawiło jednak FPS pewien warunek. TW nie zgodziły się na napęd oferowany przez FPS, zapewne bali się o ich awaryjność. FPS zgodził się wyprodukować 123N z aparaturą znaną z Konstali 105N2k/2000 ... i to je chyba uratowało. Tramwaje kursują bez większych problemów ;)

Z dwojga złego - gdybym miał wybierać - wolałbym jednak Moderusa.

Modertrans ma jednak spore doświadczenie w budowie tramwajów i choć mieszkańcy Wrocławia bardzo je krytykują - jest nawet oddolny ruch społeczny, który walczy z Modertransem. Modertrans chce wejść z nimi na drogę prawną za pomówienie.

Jest też jeszcze jeden pozytyw. Tramwaje Śląskie mają już spore doświadczenie we współpracy z Modertransem, zarówno w kwestii modernizacji Konstali 105Na jak również w kwestii zakupu nowych wagonów Moderus Beta. Natomiast nie mają żadnego doświadczenia z FPS-em. A to jest firma, która była już "na krawędzi" i nadal nie wiadomo jaka będzie jej przyszłość. Dzisiaj jest, a jutro może jej nie być ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
kubex
Posty: 338
Rejestracja: 2014-07-10, 19:29
Lokalizacja: Mysłowice
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: kubex » 2017-09-19, 18:49

I nagle okazało się że Ceglorz zaoferował 60% niskiej. Robi się coraz ciekawiej. A tutaj źródło, żeby nie było że wymyślam jakieś rewelacje: http://www.transport-publiczny.pl/wiado ... 56328.html
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 32437
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-09-19, 20:25

Ceglorz oferuje jakiś prototyp, którego projekt pewnie znają jedynie ludzie bardzo wtajemniczeni ;)
Obrazek

Awatar użytkownika
J-31
Administrator
Administrator
Posty: 32437
Rejestracja: 2004-11-04, 09:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: J-31 » 2017-09-25, 16:59

Ten, kto wie - to wie, a kto nie wie - ten nie wie, ale w ostatnią sobotę - 23 września - Tramwaje Śląskie zorganizowały dzień otwarty. W tym roku TŚ udostępniły dla zwiedzających zajezdnię nr. 4 "Gliwice", zlokalizowaną w Gliwicach przy ul. Chorzowskiej 150. To jest dosłownie na pograniczu Gliwic i Zabrza.

Dla mnie - warszawiaka - taka impreza to świetna okazja do tego by zobaczyć i obfocić to, czego nie mam w Warszawie, a mogę znaleźć tylko na Górnym Śląsku. I w tym roku trafił mi się skarb... Duewag PTm #913 "Wawrzek" :mruga:

:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... KnR-MDon7D

Trzeba przyznać, że ta modernizacja wagonu typu PT zrobiła na mnie bardzo pozytywne wrażenie. TŚ całkiem ładnie go wyremontowało. Tramwaj robi wrażenie fabrycznie nowego. Zajrzyjmy do wnętrza ;)

1. Najważniejszym elementem wagonu to środkowy człon niskopodłogowy
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/

Jak widać jest on dosyć obszerny. Wg mnie dosyć dobrze wykorzystano tą niską przestrzeń. Gorzej może będą mieli cykliści - dla rowerów tutaj raczej nie ma miejsca, ale dwa wózki się zmieszczą. A w razie potrzeby są miejsca siedzące rozkładane

:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/

Dolny przycisk przeznaczono dla osób niepełnosprawnych i matek z wózkami. Jest to sygnalizacja potrzeby rozłożenia rampy

Przy schodach łączących człony znaleziono miejsce na fotele. Po jednej stronie pojedyncze, po drugiej, podwójne
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/

2. Tak wygląda trzeci człon - pierwszy jest dosyć podobny
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/

W pełni zachowano stary układ siedzeń. Poniżej dla porównania, zdjęcie z wagonu w wersji oryginalnej
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/

A tak "Wawrzek" wygląda po remoncie. Jak widać jest po staremu. Pojedyncze fotele po prawej też były w wersji oryginalnej
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/

Ta skrzynia - to skrzynia z piaskiem (piasecznica)
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/

3. Zrezygnowano z rozkładanych stopni przy drzwiach. Jest teraz klasycznie
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/

4. No, a teraz ciekawostka. Tramwaj został wyposażony w gniazdka USB :mruga:
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/
:strzałka: https://www.flickr.com/photos/129661548 ... nR-MDon7D/

Jedyna wada wagonu, to taka, że stracił on swoją dwukierunkowość. Mogę mieć tylko nadzieję, że przy modernizacji następnego wagonu, TŚ utrzymają ten charakter.

Generalnie tramwajem przyjemnie i wygodnie się jedzie. To mu pozostało z wersji oryginalnej :)
Obrazek

Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 3689
Rejestracja: 2010-05-03, 11:23
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Tramwaje w aglomeracji Śląskiej - tabor, infrastruktura

Post autor: Marcin N » 2017-09-26, 07:46

Niestety wszystkie Pt które idą do remontu stracą dwukierunkowość. Dla mnie to absurd ale co ja tam wiem... ;)

ODPOWIEDZ